Selasa, 9 Mac 2010

" ILHAM "



"Coretan ini terilham tatkala ku mendengar dan menghayati setiap bait kata di dalam lagu Nurnilam Sari nyanyian Wings & Search. Pada pengamatan aku yang amat kerdil dan (selalu sahaja banyak salah dan tiada selalu tepatnya) maka terpacullah dari benak kepalaku (yang bercampur -aduk dengan pelbagai fikiran) ini dengan kata-kata puisi ini. Tidak aku mahu memberitahu yang tersirat di sebalik lagu itu (dari pandangan mata fikiranku) kerna biarlah aku sendiri yang memahaminya.. namun kepada para pembaca, jangan memandang kulit tanpa menyentuh isinya, kerana kulitnya mungkin berduri namun isinya amat menyelerakan... selamat berpuisi..."




Dan ketika saat ketika waktu.

aku berteleku,
mencari sebuah makna ilham,
di kala aku asyik merenung jawaban.

Dan tatkala aku terpegun,
tersirat sejuta maksud,
di sebalik tirai ilham,
yang terjumpa pada kerdilnya insan,

Dan bilamana aku terkedu,
saat ku tersentak,
pada kekerdilan akal itu,
dapat menyampai yang tersirat.

Dan pada masa aku tersentuh,
dek keagungan Sang Pencipta,
hingga yang dicipta mampu berpesan,
namun tak terbanding Bahasa-Nya,

Ilham itu dari Empunya,
Pemilik Kasih dan Sayang,
kerdilnya sungguh manusia ini,
semua datang dari-Nya,
kembali jua kepada-Nya.

TintaresamaseratniT

0 ulasan:

Catat Ulasan