Sabtu, 26 Mei 2012

Adalah sudah lama tidak menjengah ke ruangan nukilan ini. Mungkin juga aku sibuk atau sengaja menyibukkan diri ini. Banyak juga yang mendatang namun tiada mengalir tinta mengisi ruang yang tandus ini. Sengaja aku luangkan masa untuk mencoret sekata dua dalam ruangan ini agar nampak adanya ia hidup dan terus bergerak.


Atau banyak coretanku yang aku leraikan tandannya di ruangan dinding mukabuku ku dan ia terkadang ada yang berjangkit ke ruangan ini. Terlalu banyak yang bermain dalam fikian ini lantas coretannya bercampur aduk sehingga menjadi tunggang terbalik jika mengalir semuanya dalam tinta yang mungkin nanti akan tumpah menjadi perhatian mata orang yang sudi membaca.


Banyak lagi yang belum dicoretkan menjadi sebuah coretan jambangan naluri dan luahan hati dan mungkin suatu hari berirama dalam petikan bait-bait lagu mereka yang punya jiwa irama yang derianya sering berpetik, bertepuk, bertiup, atau tergerak lalu menjadi harmoni dan lebih bermakna atau menikam jiwanya yang menghayati mungkin kena dengan derianya.


Kena gaya pada turun naiknya perasaan dalam nukilan gurindam dan puisi yang beralun mungkin bersama emosi yang berdenyut-denyut bersama sayu tangisan, gumbira tawa, tempikan baran, damai senyum, atau apa saja alunan perasaan yang sedang mengusik naluri.



0 ulasan:

Catat Ulasan